Диета без глутен

Напоследък доста се говори и пише за безглутеновата диета. Но какво всъщност представлява глутенът и в кои случаи консумацията му наистина трябва да се избягва…

Глутенът е специфичен протеин, който няма да откриете в месото или яйцата. Вместо това богати на глутен храни са зърнените култури като житото, ръжта и ечемика. Спазването на безглутенова диета се препоръчва при хора с алергии и е задължително при такива с цьолиакия – състояние, което се характеризира с увреждане на тънките черва при консумация на глутен.

Предупреждения за глутен

Спазващите безглутенова диета трябва да преглеждат с повишено внимание етикетите на хранителните продукти, които купуват. Единствено по този начин те ще се уверят, че продуктът не съдържа жито, пшеница, ечемик или ръж. Важно е да се избягват и храните, съдържащи малц и хидролизиран зеленчуков протеин, който включва в състава си пшеница.

Въпреки че овесът и овесените ядки са сравнително добра алтернатива на глутеновите храни, с тях трябва да се внимава, защото могат да утежнят състоянието при тези, които имат оплаквания от подуване на корема, диария и абдоминална болка.

Кажете сбогом на тестото

Може би най-трудното в спазването на безглутенова диета е пълният отказ от хляб и тестени продукти като кроасани, вафли, кексове, хамбургери, пица и още много други. Но пък на пазара се предлагат все повече добри алтернативи – в немалък брой магазини има голямо разнообразие от безглутенови тестени продукти. Обикновено те са направени от ориз или картофено брашно, вместо от житни растения.

Много зърнени храни съдържат глутен

Традиционната зърнена закуска е табу за спазващите безглутенова диета, тъй като тя често съдържа нишесте и малцови подправки. Избягвайте също храните, съдържащи пшеница, ечемик, ръж или малц. Добър заместител са направените от царевица и ориз изделия.

Пастата се прави от пшеница

Без значение от формата и вида й, обичайно пастата съдържа голямо количество глутен, тъй като изходният й продукт е пшеницата. Ето защо, ако състоянието ви изисква да избягвате консумацията на глутен, трябва да забравите за спагетите, фидето и различните видове макарони.

Соленките съдържат пшеница

Ако спазвате правило №1 и винаги четете етикетите на продуктите, ще забележите, че повечето солени бисквити съдържат пшеница. Вместо тях, най-добре консумирайте оризов кекс или царевичен чипс. Друг подходящ заместител са пуканките.

Избягвайте панираните ястия

Освен вредна, поради богатото съдържание на наситени и трансмазнини, панировката съдържа пшенично брашно. Затова вместо да панирате риба, пилешко или други вид месо, консумирайте ги задушени, печени или на скара.

Избягвайте бисквити, торти и кексове

Ако се придържате към безглутенова диета, въздържайте се да консумирате кексове, торти, бисквити и други лакомства, които съдържат пшеница. По-подходящи са желираните и смучещите се бонбони, които обичайно не съдържат глутен. Ако все пак ви се похапва нещо тестено, поне в специализираните пекарни се предлагат безглутенови кексове, торти и други тестени изделия.

Бирата също съдържа жито и ечемик

За разочарование на любителите на най-популярната нискоалкохолна напитка, бирата традиционно се произвежда от преваряването и ферментацията на нишесте, получено главно от зърнени култури – най-вече малцов ечемик. Добрата новина е, че съществуват много напитки с нисък градус, които не съдържат глутен. Така например, освен че не съдържа глутен, виното в умерени действа благоприятно и върху сърдечносъдовата система.

Безглутенова диета и аутизъм

Някои хора вярват, че безглутеновата диета помага на децата с аутизъм. Според тази теория, аутистите са чувствителни към глутен и избягването на този протеин може да подобри тяхното състояние, включително и социалното им поведение. Към днешна дата обаче няма достатъчно данни, за да се потвърди или отхвърли това твърдение.

Животът без глутен понякога е труден

Спазването на безглутенова диета невинаги е лесна задача. Но дори и хората с алергия към глутен и с глутенова ентеропатия могат да изпитват удоволствие от храната. Безглутеновият хранителен режим (детоксикираща диета без глутен) разрешава консумацията на въглехидратни храни като ориз и картофи, от които могат да се приготвят различни вкусни ястия. Също така може да се консумират месо и животински продукти, плодове и зеленчуци. Любителите на сладките храни и сладоледа пък могат да похапват плодов сладолед или яйчен крем, стига те да не съдържат глутенови консерванти и стабилизатори./dieti.info

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login