Фъстъци

3323_300

Широко известен факт е, че фъстъците са бобово растение, по-близко до фасула, нахута и граха, отколкото до лешниците и бадемите например. Добрата новина е, че имат далеч по-удачно и по-здравословно приложение от това да служат за силно осолено мезе. Суровите фъстъци са ключова съставка в редица салати, а фъстъченото масло е сред най-добрите приятели на сандвича.

ъстъци (Arachis hypogaea, Legumonisae) най-често наричаме семената на едноименното многогодишно растение, за което се смята, че произлиза от земите на изток от Кордилерите в централната част на Южна Америка (Бразилия, Боливия, Уругвай, Парагвай). Най-старата запазена изкопна находка на древен фъстък е датирана на над 7600 години.

Смята се, че древните търговци са пренесли ценната култура първо в Азия, а от там пътят й поема на запад. Според мнозина историци фъстъците са пренесени в Западна Европа от португалските завоеватели, благодарение на контакта им с Ацтеките през 15 в, които използвали фъстъците като своя основна храна. Испанските и Португалските търговски флотилии, разпространяват бобовата култура из Африка и Океания.

Днес най-големите производители на фъстъци са Китай, Индия и Нигерия, чиято обединена продукция съставлява около 67,5 % от световния годишен добив на тази култура. Други мащабни производители са: САЩ, Индонезия, Мианмар, Аржентина, Виетнам, Судан и Чад.

Видове фъстъци

Има стотици видове фъстъци, групирани в няколко основни сорта:

  • „Испански сортове“
  • Група сортове „Рънер“
  • Група сортове „Вирджиния“
  • Група сортове „Валенсия“

Видове продукти от фъстъци

  • Фъстъци – сурови, печени или пържени
  • Фъстъчено масло
  • Фъстъчено олио
  • Фъстъчено брашно

Хранителен състав на фъстъците

Ориентировъчно съдържание на вещества в 100 гр. храна:

Продуктвода в %ккалбелт. /грмазн. /грсмилаеми въгл. /грфитостероли./мгзахари/гр фибри/гр
Фъстъци „Вирджиния“, сурови7%56325.248.8848.5
Фъстъци „Испански сортове“, сурови6.5%57026.249.67.39.5
Фъстъци „Валенсия“, сурови4.5%57025.147.612.28.7
Фъстъци усреднено, печени в масло и сол1.5%60028.052.56.94.29.4
Фъстъци  усреднено, сухо изпечени без сол1.5%58523.749.712.74.28.0
Фъстъци усреднено, варени със сол42%31813.522.012.42.478.8

Здравословни ползи

  • Богати са на витамините от група „В“, особено на В1, В3 и В9.
  • Сурови са отличен източник на минералите желязо, фосфор и магнезии, както съдържат също калций и цинк.
  • Фъстъците имат нисък гликемичен индекс (14) и много нисък коефициент на гликемично зареждане (1), което значи, че въглехидратите им се смилат до глюкоза много бавно, както и че е нужно да се консумира голямо количество от тях, за да се покачи нивото на инсулина. Това е добра новина за всички любители на НВД.
  • Съдържат ресвератрол. Това е естествен растителен антибиотик, произвеждан от някои растения, за да се защитят от вредни гъбички и бактерии.

Здравословни рискове

  • Малък процент от населението е свръх чувствително към консумацията на фъстъци. Фъстъците следва да се избягват от хора с установени алергии към бобови храни;
  • Гранясалите фъстъчени масла могат да доведат до отравяне с афлатоксини.

Как да изберем и съхраним фъстъците?

Фъстъците са силно податливи на разваляне благодарение на гъбичките Aspergillus flavus. Уви, в начална фаза това е незабележимо за човешкото око. По тази причина най-добре купувайте фъстъци в пликове с ясно установен произход. Не купувайте сурови фъстъци, които са в края на отбелязания на опаковката срок на годност, които имат частична обезцветеност или са потъмнели, имат следи от гранясване или мухлясване.

Суровите фъстъци се съхраняват на открито по-зле от изпечените, затова веднага след закупуване ги поставете в хладилник. Ако все още са в кадифената си обвивка, фъстъците могат да бъдат държани охладени за девет месеца, докато без нея издържат три пъти по-малко. Замразени може да се запазят до шест месеца.  Печените фъстъци може да се съхраняват на сухо и студено място, което не е достъпно за насекоми и гризачи. Стъклен буркан е подходящ за целта.

Идеи за използване на фъстъците

  • Сурови: самостоятелно, в състава на салати;
  • Печени: самостоятелно, като междинна закуска или като съставка в зеленчукови блюда;
  • Варени или варени на пара: на пюре, в зеленчукови блюда (зеленчуци на фурна, яхния)./bb-team.org

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login