Кестените – полезни, здравословни и вкусни

Питомните кестени са една от най-калоричните храни и са богати на белтъчини, въглехидрати, натрий, калций, магнезий, фосфор, желязо, витамини А и С. 100 грама съдържат 192 килокалории. Доказано е, че имат изключително почистващ вътрешен ефект за човешкото тяло. Високото съдържание на калий в плодовете чисти организма от шлаките и киселините по естествен път. У нас свободно може да си ги наберете по северните склонове на Беласица, срещат се нарядко и по Огражден, в полите на Пирин, има много и в Берковския Балкан, но трябва да внимавате да не ги объркате с добре познатия от улици и паркове конски кестен, защото плодовете на втория съдържат горчивото вещество Aesculin, което е токсично за хората.

В България кестеновите ядки се ядат предимно печени или варени, но по света те участват в приготвянето на всякакви сладки и солени вкуснотии. В Италия и Франция например често се използват като заместител на картофите или пастата. Чудесно се комбинират със сладки картофи, гъби, моркови и зеле, както и с почти всички видове меса и птици. Класическа е комбинацията им с брюкселско зеле. Често участват и в приготвянето на десерти. Европейски класики са десертът „Мон Блан” (ванилови целувки с подсладени пюрирани кестени и бита сметана), както и Marron Glace (захаросани кестени), но има и много рецепти за бисквити, пайове, кремове и дори сладолед с кестеново пюре. С тях може да си направите още кестеново брюле, супа от кестени и броколи, предястие от печени кестени с ябълки, пилешко бонфиле с кестени. Но ние ви предлагаме една сладка рецепта за шоколадовокестенови трюфели.

Внимавайте да не объркате ядливия кестен с добре познатия от улици и паркове конски кестен.

Високото съдържание в кестените на витамини В и фосфор ги прави полезни за нервната система и при умствено и физическо изтощение на организма.

Много полезен е медът от кестени. При чернодробни заболявания се препоръчва всеки ден да се взима по една лъжичка. Но е вкусен и намазан на филия.

Преди да измиете зъбите си вечер, може да сдъвчете малко питомен кестен. Аминокиселината триптофан ще ви помогне да се отпуснете и да заспите по-лесно.

Кестените са полезни още при болен стомах, ревматизъм, анемия, при възстановяване след болест или операция./ списание „За жената“, снимка: Thinkstock

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login