Киноа – суперзвездата на храните

 

От добавка към салати и супи до вкусни шницели се приготвят от божественото зърно

Напоследък киноата се превърна в суперзвезда сред храните. Зърноподобната култура е растение, което принадлежи към семейство лободови, към което са и спанакът и цвеклото. Има аромат на орехи и свежа трева и е с много интересен вкус. Консистенцията му е близка до тази на кус-кус. При варене зърната се увеличават четири пъти.

Въпреки че е нова култура на българския пазар, киноата се превръща в незаменима част в кулинарията за всички, които ценят вкусовите качества и ползите от здравословното хранене.

Диетолозите сравняват киноа с майчината кърма, защото се усвоява напълно пълноценно от организма и е като доставчик на куп полезни вещества. Те установяват, че само 100 грама киноа съдържат 368 килокалории. Растението е богато на витамини от група В, А, С и Е и фолиева киселина и още много полезни минерали.

Тези малки зрънца не съдържат глутен, действат добре на сърцето и кръвоносните съдове и намаляват холестерола и теглото.
Инките наричали uиноата „божествено зърно“. Тя притежавала не само полезни качества за човека, но и растяла твърде на високо. Когато реколтата на зърнени храни била ниска за годината, киноата замествала картофите и хляба в индианското меню. Години по-късно това растение се отглежда и на други места по света. Така пренесено в Тибет и Хималаите, Далай Лама го провъзгласява за божествена култура. Днес киноата расте и край морските брегове.

Може да се приготвя по три начина. За целта зърната се измиват, за да не горчат. Не се преваряват и се разбъркват, за да не стават на каша или да се слепват. От полученото брашно на киноа се прави хляб и други тестени изделия. При смесване на това брашно с вода и захар се получава напитка с чудесен вкус, която утолява жаждата. Приложенията на киноата са твърде разнообразни. Сварена служи като добавка към салати. Може да замества фидето в супи или ориза в други рецепти. От нея става хубава закуска в комбинация със сирене и масло или с кисело мляко и мюсли. За деца след седмия месец е чудесна за направа на каши.

Трябва да се внимава с добавянето на сол във водата, тъй като зърната на киноа имат леко солен вкус заради високото съдържание на минерални вещества. Съотношението трябва да е 1 чаша зърна – 2 чаши вода, половин чаена лъжичка сол и 20 грама масло. Сварените зърна приличат на хайвер. Преди да се свариq киноа трябва да се измие. Варенето става на бавен огън, за да може зрънцата да поемат водата. Тогава се добавя маслото и се покрива с капак. Като се държи капакът здраво, съдът се разтърсва леко. Ако искате ястието да е с по-мек и приятен вкус, накиснете зърната за три часа, преди да ги варите. За по-наситен вкус, преди да ги сварите, ги запържете на сух тиган.

Рецепти

Предястие със скариди или пушена сьомга

Продукти за 2 порции: 100 г киноа, 100 г грах, 2 домата, около 200 г сварени скариди, връзка магданоз, лимон, зехтин, сол и черен пипер на вкус.

Приготвяне: Киноата се сварява в 300 мл солена вода за около 15 минути. Прецежда се, измива се със студена вода, за да не слепнат зрънцата, и се оставя да се охлади. Грахът се сварява и се отцежда. Магданозът се реже на ситно, а доматите – на малки кубчета (използва се само твърдата им част, без семките). Киноата се смесва с граха, доматите, магданоза, скаридите, лимоновият сок и зехтина.

Салатата се оставя да престои един час в хладилника и се сервира студена, като се поръсва с черен пипер и сол на вкус.
По същия начин може да си приготвите и табуле с киноа.

Със зеленчуци

Продукти за 4 порции: 1 ч.ч. киноа, малка глава лук, 2-3 скилидки чесън, 3 моркова, 15 броя маслини без костилки, 10 бр. гъби, черен пипер, босилек, сол, мазнина, вода.

Приготвяне: Нарежете лука, чесъна и морковите и ги задушете в малко мазнина, след това добавете нарязаните гъби и маслини. След като предварително сте накиснали семената и са минали определените часове, отцеждате ги и добавяте към зеленчуците. Сложете подправките на вкус и залейте с вода – оставете да поври 10 минути и изключете котлона. Сервирайте докато ястието е топло, най-добре със салата от домати, сирене и босилек.

Кюфтенца

Продукти за 6 броя: 100 г киноа, 1 глава кромид лук, 1 яйце, 1 ч.л. мащерка, 1 ч.л. ронена чубрица, 1 с.л. нарязан на ситно магданоз, 1 с.л. галета, 1 ч.л. млян черен пипер, 50 г настърган кашкавал, 1 кафена чаша брашно, 1 ч.л. сол и олио.
Приготвяне: Сварете киноата за 15-18 минути в съотношение 1:2. Готова е, когато зрънцата набъбнат, придобият стъклен цвят и абсорбират цялата вода. Оставете я да изстине.

Лукът нарежете на много ситно. Смесете го с яйцето, кашкавала, галетата и подправките. Добавете и киноата и разбъркайте добре.

Оформете малки кюфтенца и ги оваляйте в брашно. Пържете на силен котлон и от двете страни, докато придобият златисто-кафяв цвят.

Обръщането на кюфтенцата трябва да става много внимателно, за да не се разпаднат. След като са готови, ги поставете върху кухненска хартия, за да се отцедят от излишната мазнина.

Ако не обичате пържено, можете да ги изпечете във фурна. Поставете ги върху хартия за печене и печете в предварително загрята на 200 градуса фурна, докато придобият златисто-кафяв цвят.

Със спанак

Продукти: 500 г спанак, 1 ч.ч. киноа, 3 скилидки чесън, 1 връзка пресен лук или 1 глава кромид, 1 с.л. пресен джоджен (може и сух), 1 с.л. пресен копър (може и сух)
олио и сол

Приготвяне: Измийте киноата и я накиснете в топла вода. Оставете я настрана.
Лукът, спанака и чесъна нарежете на ситно. В мазнина запържете лука и чесъна. Като поомекнат добавете спанака и 1 кафена чашка вода, за да се задуши. Разбърквайте периодично.

Отцедете киноата от водата и я прехвърлете заедно със спанака в тава. Налейте 3 чаени чаши гореща вода, добавете джоджена, копъра и сол на вкус. Разбъркайте, завийте тавата с алуминиево фолио и печете в загрята на 190 градуса фурна. Ястието е готово, когато зрънцата киноа се разпукат и станат прозрачни.

Тогава махнете фолиото и запечете за 5 минути в силна фурна, докато киноата със спанак придобие лека хрупкава коричка.
Добре е да се има в предвид, че ако не сте накиснали предварително киноата, ястието ще трябва да се готви по-продължително и ще е нужна малко повече вода.

С пиле и зеленчуци

Продукти за 4 порции: 250 г киноа, 1 пилешко филе, по 2 червени и зелени чушки, 1 тиквичка
1 морков, 4-5 печурки, 1 глава кромид лук
зехтин, сол, черен пипер.

Приготвяне: Първо нека приготвим зеленчуците. Нарежете ги на по-едри парчета. Сложете ги в тавичка за печене, заедно с 2-3 супени лъжици зехтин, сол и черен пипер. Изпечете ги в силна фурна, като разбърквате от време на време, за да не загорят. Филето нарежете на жулиени. Овкусете със сол и пипер, и го запържете в малко зехтин. Киноата измийте добре. Прехвърлете в тенджерка и добавете 5 чаени чашки вода и щипка сол. Варете на слаб огън за около 15 минути. След това оставете да поеме водата под капак. Накрая в тавичката със зеленчуците добавяме пилето и киноата. Разбъркваме леко и поднасяме ястието топло, поръсено с магданоз.

Източник: Стандарт

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login