Пробиотични диети

В стомаха ни живеят многобройни колонии от безобидни и дори полезни за тялото бактерии, които изграждат неговата нормална микрофлора. Според изследване на Медицинския университет на Харвард, стомашно-чревният тракт на здравия човек се обитава от над 100 трилиона бактерии от 500 различни видове.

Диетите, богати на пре- и пробиотици, са полезни за храносмилателната система и могат да помогнат да се предпазим от някои неблагоприятни състояния като диария, запек, газове и др. За да изберем подходящата за нас диета е добре предварително да се консултираме със своя лекар или с диетолог.

Пробиотици и пребиотици

Пробиотиците са храни и добавки, които съдържат живи бактерии, сходни или идентични с тези, които населяват храносмилателната система при здравия човек. Пребиотиците представляват хранителни вещества, които не могат да бъдат усвоени, но за сметка на това предоставят оптимални условия и енергия за развитието на здравословните интестинални бактерии.

Диетите, богати на про- и пребиотици, са отличен начин за поддържане в добра функция на стомашно-чревния тракт. Тези продукти могат да бъдат много полезни например при диария, която често е сигнал за свръхрастеж на патогенни (вредни) бактерии, приети с храната.

Пробиотици

Всяка храна, която съдържа живи култури от полезни бактерии, е всъщност пробиотична храна. Типични примери са: непастьоризираното кисело мляко и сиренето. Ферментиралото зеле също е източник на полезни бактерии. Някои азиатски ястия, приготвени от ферментирали соеви зърна, съдържат немалки количества пробиотични бактерии. За да се запазят бактериите живи, тези храни не трябва да се подлагат на термична обработка, а да се консумират при стайна температура или леко затоплени.

Пребиотици

Пребиотиците са хранителни съставки, които не се усвояват от човека. За сметка на това те участват в поддържането на растежа на пробиотичните бактерии, които водят до тяхната ферментация.

Такъв е например случаят с инулинът, който се съдържа в много растителни храни:
– аспарагус,
– праз,
– лук,
– артишок,
– банан,
– чесън.

Съществуват голям брой хлябове и напитки, които са обогатени с пребиотици като полидекстроза и арабиноглактан – допълнителен източник на хранителни вещества за чревната микрофлора.

Препоръки и предпазни мерки

Хранителните добавки и храни, съдържащи пре- и пробиотици, са като цяло безопасни. Но е най-добре те да се въвеждат постепенно в диетата, тъй като в противен случай могат да предизвикат газове и подуване на корема.

Консултирайте се с вашия лекар преди да започнете диета, богата на пре- или пробиотици./dieti.info

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login