Ръж

Ръжта е много богата на витамини от В групата – В1, В2, В3, В5, В6 и В9. В нея се съдържа и фосфор, магнезий, цинк, желязо, мед. Тъмното ръжено брашно е изключително богато на полезни фибри.
100 гр. ръж съдържа 69.7 гр. въглехидрати, 14.7 гр. белтъчини и 2.5 гр. мазнини.
Най-разпространените продукти от ръж са ръженото брашно, ръженият хляб и ръжените ядки. Ръженото брашно се разделя на светло и тъмно, като първото съдържа по-голямо количество нишесте, за сметка на протеините. Ръженият хляб се прави от светлото ръжено брашно.

Защо е полезна ръжта?
– Помага в борбата с килограмите. Фибрите, съдържащи се в ръжта, бързо ни дават чувството за ситост, което прави ръженият хляб наистина добър помощник за всеки, опитващ се да свали някой и друг килограм.
– Помага в предпазването на поява на жлъчни камъни. Приемането на храни, богати на неразтворими фибри, каквато е ръжта, може да помогне на жените да се предпазят от поява на камъни в жлъчния мехур. При проведено проучване се оказало, че жените, приемали по-богати на фибри храни, показват намален с 13% риск от поява на камъни.
– Ръжта и останалите пълнозърнести култури понижават риска от диабет от тип ІІ. Ръжта, както и другите пълнозърнести култури, са богат източник на магнезий – минерал, който действа като кофактор за повече от 300 ензима, включително и тези, които участват в използването на секрецията на глюкозата и инсулина.
– Значително по-добър избор е за хората, страдащи от диабет. Научни изследвания са показали, че хората, страдащи от диабет, е по-добре да приемат ръжени хлебни изделия, отколкото пшенични.
– Фибрите, съдържащи се в ръжта, са полезни за сърдечно-съдовите заболявания и за доброто състояние на червата ни. Богатата на фибри диета е добра за редуциране на риска от колоректален рак, помага за понижаване нивата на холестерол и на кръвната захар.
– Предлага значителни сърдечно-съдови предимства за жените в периода след менопауза. Приемът на пълнозърнени храни, каквато е ръжта, поне 6 пъти седмично, е особено добра идея за жените в този период, тъй като те имат висок холестерол, високо кръвно налягане, или признаци за сърдечно-съдово заболяване.
– Защитава от сърдечна недостатъчност. При проведено проучване в САЩ, където сърдечната недостатъчност е главна причина за хоспитализация при по-възрастното население, се оказва, че хората, приемали ежедневно пълнозърнеста закуска, имат с 29% по-нисък риск от сърдечна недостатъчност.
– Фибрите от пълнозърнестите храни и плодовете предпазват от рак на гърдата. Установено е, че диета, богата на фибри и плодове, предлага значителна защита от рак на гърдата при жени в периода преди менопаузата. Изследвания са показали, че с приема на концентрирани на фибри храни, рискът от рак на гърдата пада с 52%.
– Защитава от рак колкото или даже повече от зеленчуците и плодовете. Отскоро се провеждат изследвания, които са свързани не със „свободната” форма на фитонутриентите и тяхната антиоксидантна сила, а с тяхната „прикрепваща се” форма, която се освобождава по време на храносмилане и след това се абсорбира. Пълнозърнестите храни имат точно такава прикрепваща се форма на фитонутриентите си и е много вероятно точно тя да е по-добър агент срещу риска от рак.
– Лигнаните, съдържащи се в ръжта, ни предпазват от заболявания на сърцето. Един вид фитонутриент, който е особено концентриран в пълнозърнестите храни, е лигнанът. Той ни защитава не само от рак на гърдата и от други зависими от хормоните форми на рак, но и от заболявания на сърцето./gobio.bg

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login