Сьомга

Rose colored fish, summer food with lemon wine marinade

Сьомгата съдържа голямо количество здравословни мазнини, незаменими за имунната система.

Тя е отличен източник на омега-3 мастни киселини, които регулират дейността на белите кръвни клетки и имат анти-възпалителни качества; регулират нивата на холестерола и мазнините и така предпазват сърдечно-съдовата система и намаляват риска от заболявания на сърцето и кръвообращението.

Сьомгата е с високо съдържание на антиоксиданти; витамин А (поддържа здрави костната и нервната система), витамин D (подпомага абсорбирането на калция и е полезен за костите) и селен – минерал, който стимулира производството на антитела в организма.

Описание (в естествена среда)

Продълговато, тънко и странично сплеснато тяло със сребриста кожа и къса разклонена опашка. По главата и гърба има ситни черни точки. Малките риби тежат от 1,0 до 2 – 2,5 кг, но някои видове (напр. кралската сьомга) достигат до тегло 40 – 45 кг. Максималната дължина на така познатата ни атлантическа сьомга е 1,50 м.

Описание (в търговската мрежа)

Сочното, плътно и вкусно месо на сьомгата обикновено е розово-оранжево, с характерен аромат и вкус на морска риба и богато съдържание на мазнини. У нас се предлага  главно норвежка атлантическа сьомга, отгледана в рибовъдни ферми и далекоизточна сьомга (розова, горбушка).

Търговски вид

Котлети (най-често), филе, цяла (обикновено под 2 – 2,5 кг); охладена или замразена, консервирана, маринована, пушена.

Най-добра за готвене

Когато е абсолютно прясна, сьомгата се яде и сурова на тартар, сашими или суши, маринова се в зехтин, лимонов сок и билки, може да се задушава, да се панира, да се пече на скара или да се запича в тестени специалитети. Ако се пече на скара, подходяща е атлантическата сьомга. Сивата кожа е много вкусна. Комбинира се много успешно с пикантни сосове.

Съвет към купувача

Купувайте висококачествена прясна сьомга, за да се насладите на превъзходните й и полезни свойства!

Пресните или охладени котлети сьомга трябва да са влажни и да ухаят приятно на морска вода, както и да имат блясък. Целите риби трябва да са здрави и добре замразени. Сьомгата обикновено се продава с кожата, затова обърнете достатъчно внимание и на нея – трябва да е лъскава и свежа.
Сьомгата е отличен източник на протеини, витамини А и В, както и на и омега-3 мастни киселини, полезни както за здравите хора, така и за изложените на риск от сърдечно-съдови заболявания.
Хайверът от сьомга е известен с чудесния си вкус и е предпочитана алтернатива на изискания черен хайвер.

Хранителна информация

  • Витамини А, В12, D, фолиева киселина, селен, омега-3 мастни киселини.

В 100 г атлантическа сьомга (прясна) се съдържат:

 Източник: www.nutritiondata.com
% от необходимата дневна стойност
Калории208
Калории от мазнини121
Мазнини13 гр21%
 В т.ч. наситени мазнини3 гр15%
Холестерол55 мг18%
Натрий59 мг2%
Въглехидрати0 гр0%
В т.ч. растителни влакна0 гр0%
Захар0 гр
Протеини20 гр
Витамин А1%
Витамин С6%
Калций1%
Желязо2%

zdravoslovno.com

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login