Тълкуването и разбирането на диетите

Огромното количество информация в медиите, често противоречива, прави все по-трудно да отсяваме вярното от невярното що се отнася за храненето и ограничаващите диети. След купища прочетени статии, книги и изгледани предавания почти човек започва да се чувства още по-объркан, тъй като не може да открие еднозначен отговор на най-основните въпроси: Какво в действителност представлява здравословното, правилно и ефективно хранене? Коя диета да избера и как да я приложа в моя начин на живот?

Тълкуването и разбирането на диетите и храненето наистина е много сложна задача, но все пак съществуват няколко основни принципа, които ще ви улеснят в избора на храна и диетичен режим:

Стъпка 1

Наблегнете на свежите плодове и зеленчуците. Те са сред възможно най-здравословните храни за вашето тяло – богати на витамини, минерали и влакнини и бедни на калории, захари и мазнини. Всяка разумна диета следва да включва разнообразие от плодове и зеленчуци за оптимално здравословно състояние на сърцето и максимално количество хранителни вещества. Американската Сърдечна Асоциация препоръчва поне 5 порции плодове и зеленчуци на ден. Когато оценявате конкретна диета, търсете за подобен съвет.

Стъпка 2

Включете пълнозърнести храни във вашата диета. Здравословният хранителен режим изисква поне 3 порции пълнозърнести храни на ден, според Американската асоциация по диететика. Те включват в състава си влакнини, антиоксиданти, витамини и минерали, които са от жизнена необходимост за вашето здраве. Затова в избора на диета предпочетете тази с повече пълнозърнести храни, чудесни примери за които са пълнозърнестият хляб, овесените ядки, пълнозърнеста паста, кафявият ориз и др.

Стъпка 3

Консумирайте крехки меса, без много мазнини. За да контролирате теглото си и нивата на холестерол, изберете диета, която включва консумацията на белтъчини от нискомаслени хранителни продукти вместо червените меса и свинското, които са с високо съдържание на мазнини. Подходящи храни са риба, пилешко, боб, леща, яйчни белтъци, тофу, други базирани на соя продукти и нискомаслени млечни храни. Имайте предвид, че ядките (въпреки че съдържат много мазнини) също трябва да бъдат част от хранителния ви режим, тъй като са богати на полезните за сърцето ненаситени мазнини, а също и съдържат белтъчини. И все пак – не прекалявайте, защото те са богати и на калории.

Стъпка 4

Избягвайте диети, които забраняват консумацията на цели хранителни групи или обещават екстремно бързо отслабване. Такива диета са не само нездравословни, но и ненадеждни в дългосрочен план. Здравословният хранителен режим е този, който включва всички главни хранителни групи, съветват специалистите. Освен това той трябва да е съобразен с калорийните нужди на организма, да бъде балансиран и разнообразен и да насърчава физическата активност.

Препоръки и предупреждения:
– Търсете съвет от утвърден специалист по хранене за по-детайлна информация.
– Консултирайте се с вашия лекар преди да започнете ограничителен хранителен режим./dieti.info

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login