Защо и как да накисваме суровите ядки, семена, зърнени и бобови?

nuts-and-seeds-in-seive-960x300-crop

Повечето от нас, често се обръщат към суровите ядки и семена като към здравословен източник на полезни мазнини и протеин или ги използваме когато искаме да похапнем нещо набързо. Част от менюто ни са и много зърнени и бобови култури. Но знаем ли всъщност как да ги консумираме правилно, за да извлечем максимална полза от тях и да не ни навредят?

Нека първо кажа няколко думи за печените ядки. Когато опечем ядките и семената, полезните мазнини, които те съдържат се променят и не могат вече да се свързват с водата, което ги прави много трудни за усвояване. Също така при топлинна обработка, те губят ценните си качества – минералите и витамините, които съдържат. И така от много полезни ние ги превръщаме в безполезни, дори вредни. За това е по-хубаво да ги консумираме сурови.

Ядките, семената, бобовите и зърнените съдържат вещества наречени ензимни инхибитори. Най-много от тези инхибитори се съдържат в ядките и семената. За тях те са много важни, но не и за нас. Инхибиторите са нещо като защитен механизъм на ядките. Когато те попаднат в почвата, инхибиторите ги предпазват от гниене, докато средата стане подходяща, за да може ядката да покълне. Имаме ензими – храносмилателни, които разграждат храната и метаболитни, които подпомагат всички процеси в тялото. Ензимните инхибитори пречат на нашите ензими, като се свързват с тях или като ги деформират.

Също така ядките, семената, бобовите и зърнените съдържат фитинова киселина в обвивките си. Когато тя попадне в организмът ни, се свързва с калция, магнезия, медта, желязото и цинка и не ни позволява да усвоим полезните вещества от храната. Напротив, когато се консумират големи количества не накиснати ядки и семена, това може да ни доведе до дефицит на минерали, да раздразни стомаха ни и да ни донесе други здравословни проблеми.

Не звучи много добре нали?

Но за цялото това нещо си има лесно решение  – ядките, семената, бобовите и зърнените трябва да се накисват.

Когато се накисват, ензимните инхибитори се неутрализират и фитиновата киселина се премахва. Ядката се „събужда“, започва процеса на покълване и тя става жива. Стимулира се произвеждането на полезни ензими, увеличава се количеството на витамини, особено на В групата, разбива се глутена и ядките се усвояват много по-лесно, протеинът става по-лесен за абсорбиране, предотвратява се загубата на минерали, неутрализират се токсините и се предотвратяват различни заболявания.

planer-web

zdravei.org

коментари

коментари

You must be logged in to post a comment Login